Käse, Quark

Alimentele fermentate, sursa ta de probiotice!

Fermentarea controlata este un proces natural folosit din vremuri stravechi pentru conservarea alimentelor, dar si pentru stimularea digestiei si imbunatatirea sanatatii. Vechii romani, greci si traci pretuiau alimentele fermentate si le foloseau si in tratarea diferitor probleme de sanatate.

La sfarsitul secolului al XIX-lea, cercetatorii au descoperit ca microflora din tractul digestiv al persoanelor sanatoase difera de cea a persoanelor bolnave. Microorganismele din aceasta flora au fost denumite „probiotice”. Cercetarile moderne au confirmat faptul ca alimentele fermentate (muraturile, lactatele fermentate etc.) nu sunt doar foarte gustoase, ci si o adevarata comoara pentru sanatate. Bacteriile probiotice care prolifereaza in timpul fermentarii maresc continutul de enzime si de vitamine (B, C, K) si de asemenea pot inactiva anumite componente daunatoare.

Cercetatorii au analizat efectele benefice ale consumului de produse fermentate ca sursa naturala de probiotice, iar rezultatele au fost publicate in Journal of Applied Microbiology, 2006. Printre beneficii se numara:

  • Imbunatatirea sanatatii tractului digestiv.
  • Stimularea imunitatii, sintetizarea si cresterea biodisponibilitatii nutrientilor din alimentatie.
  • Scaderea incidentei infectiilor.
  • Reducerea simptomelor intolerantei la lactoza si scaderea riscului de alergii la persoanele cu risc.
  • Scaderea incidentei anumitor forme de cancer.

Mecanismele prin care aceste probiotice actioneaza pentru sanatatea organismului nu sunt deocamdata complet intelese, dar cercetatorii cred ca ele sunt legate de reechilibrarea pH-ului digestiv, restabilirea sanatatii florei digestive benefice, combaterea agentilor patogeni prin producerea unor substante antimicrobiene, dar si din „competitia” cu acestia pentru nutrienti si stimularea celulelor cu rol imunomodulator.

Alimentele fermentate sunt un exemplu excelent de „alimente functionale” – care au atat un continut nutritional important, dar ofera si beneficii suplimentare, profilactice si/sau terapeutice in diferite afectiuni.

Tipuri de alimente fermentate care contin probiotice:

•    Iaurt, sana, kefir
•    Branzeturile fermentate
•    Muraturile
•    Maslinele in saramura
•    Kombucha: o cultura simbiotica de bacterii benefice si ciuperci, care se pastreaza inceai cu zahar si produce o bautura usor acidulata, cu multi aminoacizi si vitamine din complexul de B-uri
•    Drojdia de bere (contine culturi active de ciuperci microscopice)
•    Anumite alimente fermentate specifice bucatariei asiatice

Lactatele fermentate

Iaurt, sana, kefir, lapte batut, lapte covasit… Indiferent pe care le preferam, lactobacilii si bifidobacteriile din lactatele fermentate au multiple efecte benefice de care toti avem nevoie:

  • Inhibarea multor agenti patogeni (E.coli, Clostridium etc.).
  • Prevenirea diareei provocate de rotavirus sau salmonela.
  • Reducerea efectelor infectiei cu Candida.
  • Contribuie la scaderea colesterolului.
  • Previn disbioza intestinala.
  • Contribuie la productia si la sintetizarea unor vitamine.
  • Imbunatatesc biodisponibilitatea caciului si a altor minerale.
  • Ajuta in atenuarea simptomelor de anxietate si depresie.

Diferentele intre lactatele fermentate sunt date de tipurile de bacterii pe care le contin, tipul de cheag si continutul de grasime. Kefirul si sana au un gust usor mai acidulat decat iaurtul, spre exemplu.

Stiai ca exista dovezi ale consumului de lapte fermentat, precursorul iaurtului, inca din epoca babiloniana (aproximativ cu 3.000 de ani i.C.)?

Prezenta probioticelor in lactatele fermentate este menita sa conserve laptele prin producerea de acid lactic si a anumitor componente antimicrobiene, sa creasca valoarea nutritionala a respectivelor alimente (spre exemplu prin eliberarea anumitor aminoacizi sau sinteza unor vitamine), dar si sa ofere anumite proprietati de gust specifice acestor produse.

Atentie! Produsele lactate pasteurizate dupa fermentare nu mai contin probiotice, acestea fiind distruse in procesul de pasteurizare. Aceste produse au termen de valabilitate mai mare de 15 zile (spre deosebire de produsele cu probiotice vii, a caror valabilitate este de cel mult 2 saptamani).

Cura de detoxifiere cu  ColonHelp iti aduce beneficiile unei cure simbiotice, care contine atat probiotice (din iaurtul cu care se recomanda consumul dozei zilnice de ColonHelp), cat si prebiotice (fibre naturale din psyllium si seminte de in, care sunt indispensabile proliferarii bacteriilor benefice din intestin). Consumul de prebiotice impreuna cu probiotice este cea mai eficienta si recomandata modalitate de ingerare a ambelor alimente deoarece contribuie la reglarea florei digestive, vindecarea si reglarea functiilor mucoasei intestinale, stimularea benefica a sistemului digestiv enteric si a celulelor imunitare din tractul digestiv, printre altele.

Muraturile

Sunt delicioase (mai ales daca sunt facute in casa) si merg bine la foarte multe mancaruri. In saramura sau in otet, diferitele vegetale, fructe (pepene rosu, prune, gutui, catina) sau radacinoase (hrean, morcov) pe care le putem consuma murate aduc multe beneficii pentru prevenirea si tratarea a numeroase afectiuni.

Conform prof. dr. Gh. Mencinicopschi, varza murata, de exemplu, contine compusi cu efect antiviral, anticancerigen, antioxidant si hepatoprotector, dar si vitaminele C, A si E, minerale precum zinc, magneziu, potasiu si calciu. In plus, unele studii au aratat ca varza murata este benefica pentru femeile aflate la menopauza deoarece stimuleaza secretia estrogenica si ajuta la atenuarea bufeurilor si a sensibilitatii psihoemotionale specifice.

In 2002 un studiu finalndez publicat in Journal of Agricultural and Food Chemistry a starnit senzatie in lumea medicala prin descoperirea ca varza murata contine anumite substante care inhiba dezvoltarea celulelor canceroase. De asemenea, un studiu genomic din 2004 (Journal of Food Sciences) a demonstrat existenta unui numar mult mai mare de bacterii benefice in varza murata decat aratasera studiile anterioare.

Stiai ca celebrul explorator James Cook lua intotdeauna provizii de varza murata in calatoriile sale maritime, deoarece experienta ii aratase ca consumul acesteia previne aparitia scorbutului (deficienta grava a vitaminei C)?

Pe langa faimoasele utilizari traditionale impotriva mahmurelii si a constipatiei, varza murata si moarea au numeroase beneficii mai putin cunoscute pentru intregul organism:

  • Tratarea furunculelor si degeraturilor, pentru masti cosmetice.
  • Raguseala si tuse uscata.
  • Nutritionistul croat dr. Kreho, dupa efectuarea unor cercetari legat de disfunctii erectile in Marea Britanie, a aratat ca consumul zilnic de varza murata este un afrodisiac natural excelent, „cea mai buna Viagra naturala.”
  • Ca adjuvant in depresii, avitaminoze, astenie.
  • In litiaza renala si biliara.
  • Impotriva hemoroizilor.
  • Un leac traditional folosit in caz de hernie era asezarea unei cataplasme cu moare si cu un cartof crud pe locul afectat.

Stiai ca muraturile in otet pot fi daunatoare persoanelor cu sensibilitate gastrica? Dimpotriva, legumele murate in saramura isi pastreaza si chiar amplifica proprietatile. Muraturile au o densitate calorica mica, fiind de ajutor si in curele de slabire.

Cateva sfaturi utile pentru prepararea muraturilor:

  • Folositi sare neiodata sau chiar sare de mare.
  • Ultimul strat de legume trebuie sa fie acoperit cu cel putin 2 cm de lichid.
  • Puteti folosi apa in care ati oparit legumele pentru a umple borcanele, astfel veti pastra mai mult din vitaminele legumelor.
  • Preferati utilizarea instrumentelor de bucatarie din lemn. Cele din metal pot schimba culoarea legumelor conservate.
  • In cazul in care se tulbura saramura, incercati sa asezati borcanele respective la soare pana se limpezesc, apoi depozitati-le la umbra si racoare.

Sanatatea tractului digestiv influenteaza intregul organism! Este foarte important si totodata placut sa diversifici sursele de probiotice din alimentatie. ColonHelp iti aduce o cantitate substantiala de fibre, a caror fermentare de catre flora intestinala te poate ajuta in mod eficient sa ramai sanatos!

15 thoughts on “Alimentele fermentate, sursa ta de probiotice!

  1. Lucia Draghia

    Am trait cu impresia, pana sa gasesc si sa citesc acest articol, ca muraturile sunt daunatoare. Eu am foare mare incredere in domnul doctor Ghiorghe Mencinicopschi. Ma bucur ca am citit acest articol deoarece ador muraturile.

    Răspunde
  2. Despina

    Se pot face muraturi si cu mai putina sare, aviz celor care sufera de hipertensiune arteriala. Eu am luat ColonHelp si pot sa spun ca m-am invatat sa beau 2 litrii de apa pe zi.

    Răspunde
  3. Dorina Barbu

    Din ce am citit eu in acest artiol imi dau seama ca iarna este cel mai prielnic sezon pentru refacerea florei intestinale!! Nu uitati si de produsele Zenyth care ne ajuta in lipsa altor alimente fermentate!!!

    Răspunde
  4. Elena

    Din produse fermentate ne luam probioticele bune. Eu daia si prefer iaurtul in locul laptelui. Combinatia ColonHelp cu iaurt este gustoasa, cu tenta usor condimentata. Vi-l recomand pentru ca si eu l-am folosit si nu am avut reactii adverse de la el.

    Răspunde
  5. Marian Stoica

    Buna ziua! Eu consider ca mananc destul lactate si muraturi- ca despre asta vorbeati mai sus si tot ma simt balonata si am probleme cu tranzitul. Nu cred ca imi lipsesc probioticele din alimentatie, insa cred ca influenteaza negativ stresul orice reactie din organism. In plus nu ne garanteaza nimeni ca ceea ce scrie pe ambalaj gasim si compozitia produselor.

    Răspunde
  6. Pisoschi Cosmin

    Acum sfaturile le-ati dat dvs insa trebuie fiecare sa faca ce-i permite organismul. Exemplu…nu toata lumea tolereaza muraturile la dantura sau stomac….sau nu poti da unui copil muraturi in cantitate mare si foarte des. Cu restul este mult mai usor…branzeturi, fructe etc

    Răspunde
  7. Ramona

    De varza murata si zeama de la varza murata pentru diverse afectiuni si mai ales pentru slabit am auzit, dar ca fiind „cea mai buna Viagra naturala”…nici nu mi-ar fi trecut prin cap!!! :)) Foarte interesant articol oricum!

    Răspunde
  8. George

    Pe timp de vara ce alimente fermentate sunt recomandate pentru o dieta sanatoasa? iarna mi se pare mai usor de introdus in dieta alimente fermentate, dar vara?

    Răspunde
    1. adminflora Autor articol

      Lactatele fermentate (iaurt, sana, kefir, lapte batut, diverse sortimente de branza) si maslinele murate sunt alimente fermentate pe care le puteti consuma pe toata perioada anului.

      Răspunde
  9. Cici

    In ultima perioada am fost foarte balonata asa ca am maers la medic. Acesta mi a recomandat printre altele sa nu mai beau lapte…., dar mie imi place laptele foarte mult! Mi-a spus sa mananc lactatele fermentate adica iaurt, sana, kefir.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s