Blaubeeren und Joghurt

Probioticele: 500 de specii de bacterii pentru sanatatea ta

Adaugate in iaurturi sau administrate sub forma de suplimente alimentare, probioticele au castigat tot mai multi adepti in ultimii ani, datorita promisiunilor oferite de producatori: ca regleaza tranzitul intestinal si ca intaresc sistemul imunitar. Sunt aceste promisiuni fondate pentru orice tip de probiotice?

„Daca bei iaurt cu lactobacili si cu bifidobacterii, vei avea un sistem digestiv mai sanatos si o imunitate mai puternica, bacteriile bune invingandu-le pe cele rele.“ Aceasta este promisiunea pe care majoritatea producatorilor de alimente imbogatite cu probiotice o fac.

Ce sunt probioticele?

In sistemul nostru digestiv traiesc in comuniune aproximativ 500 de specii de bacterii, care au roluri bine definite in mentinerea in echilibru a starii de sanatate a organismului. De exemplu, o parte dintre aceste bacterii au menirea de a metaboliza carbohidratii din hrana, de aici rezultand 10% din energia noastra zilnica. De asemenea, bacteriile din sistemul digestiv au si rol de protectie impotriva agentilor patogeni. Toate aceste bacterii „bune“ sunt recunoscute in prezent sub numele de probiotice.

Exista mai multe clase de probiotice, dar cele mai cunoscute sunt lactobacilii si bifidobacteriile:

–    Lactobacillus acidophilus – care mai este numit si simplu „acidophilus“ – este cea mai raspandita bacterie „buna“ din intestinele umane si a fost si cel mai studiat probiotic, din 1925 si pana in prezent. Studiile au aratat ca, in organism, o tulpina a acidophilus, DDS-1, stimuleaza sistemul imunitar crescand nivelul de interleuchina-1 alpha si pe cel de factor alpha de necroza tumorala (TNF-alpha), recunoscut pentru implicarea sa in suprimarea dezvoltarii tumorilor canceroase. Alte studii au aratat ca tulpina DDS-1 este responsabila cu producerea enzimei lactaza, cea care asigura digestia proteinelor din lapte si care lipseste in cazul persoanelor cu intoleranta la lactoza.
–    Lactobacillus rhamnosus – LGG – un studiu realizat in 2001 si publicat in „Clinical Infectious Diseases“ a demonstrat ca aceasta bacterie din sistemul digestiv uman are rolul de a combate infectia cu Clostridium difficile, responsabila pentru instalarea diareei. Si dermatita atopica poate fi prevenita cu ajutorul acestui probiotic, au aratat cercetarile. Astfel, daca femeile insarcinate care au dermatita atopica sau rude cu aceasta afectiune iau suplimente cu LGG, iar apoi administreaza bebelusilor aceeasi bacterie timp de sase luni, micutii au un risc mai mic de a dezvolta ei insisi afectiunea de tip alergic.
–    Lactobacillus bulgaricus – este o bacterie „tranzitorie“, pentru ca, spre deosebire de celelalte probiotice, nu adera de peretii intestinali formand colonii, ci doar traverseaza sistemul digestiv si apoi este eliminata prin scaun. Un studiu publicat in „World Journal of Gastroenterology“ a aratat ca L. bulgaricus are un rol esential in suprimarea reactiilor proinflamatorii din corp, prevenind astfel deteriorarea tesuturilor. In plus, o tulpina a acestei bacterii stimuleaza activitatea intr-o zona a sistemului digestiv, numita „placile Peyer“, care apara organismul de agentii patogeni.
–    Lactobacillus salivarius – oamenii de stiinta de la Universitatea Catolica din Roma au aratat in mod repetat ca aceasta bacterie intestinala inhiba actiunea unei alte bacterii, Helicobacter pylori, responsabila cu instalarea ulcerului.
–    Lactobacillus plantarum – cea mai prezenta bacterie in alimentele fermentate. Este eficienta ca antibiotic natural, deoarece blocheaza activitatea bacteriilor gram negative. O cercetare spaniola a scos la iveala ca L. plantarum ar putea, de asemenea, sa ajute la combaterea unor probleme digestive precum balonarea si gazele, dar si la reducerea nivelului colesterolului. Acest probiotic este rezistent la temperaturi inalte si foarte joase, dar si la variatii mari de pH, conditii care in mod normal distrug ceilalti lactobacili.
–    Lactobacillus casei – se gaseste preponderent in iaurturile „vii“, casei fiind un termen care provine de la denumirea proteinei caseina din lactate. Publicatia „Microbiology and Immunology“ a declarat-o ca fiind cea mai puternica bacterie impotriva bacteriei Listeria, care da listerioza, boala letala pentru 30% dintre cei infectati.
–    Lactobacillul sporogenes – un studiu realizat la Spitalul G.B. Pant din New Delhi, India, a aratat ca aceasta bacterie are capacitatea de a reduce semnificativ nivelul colesterolului total si al colesterolului „rau“. De asemenea, o alta cercetare efectuata de aceasta data in Italia, in 2003, a sugerat ca L. sporogenes este eficienta in tratarea diareei care apare ca o consecinta a administrarii antibioticelor la copii.
–    Bifidobacterium bifidum – una dintre cele mai importante bacterii din compozitia florei colonului si cea mai comuna specie de bifidobacterie. Printre rolurile sale se numara reducerea raspunsului inflamator de la nivelul intestinului gros, cauzat de prezenta unor substante toxice (provenite din alimente). In plus, un studiu realizat de Spitalul pentru Femei si Copii din Buffalo, New York, a aratat ca B. bifidum reduce nivelul intestinal al endotoxinei, alcatuita din bacteriile moarte din intestin, care devin toxice daca se acumuleaza excesiv. De asemenea, acelasi probiotic s-a dovedit eficient in combaterea infectiei cu bacteria E. coli.
–    Bifidobacteria longum – studiile au scos la iveala abilitatile acestei bacterii de a elimina nitratii din organism (rezultati din hrana consumata). De asemenea, B. longum s-a dovedit eficienta in protectia organismului impotriva Salmonellei.
–    Bifidobacteria infantis – are efect inhibitor asupra invaziei bacteriei E. coli. In plus, specialistii de la Universitatea Tokai din Japonia au demonstrat ca B. ifantis are efect benefic asupra sindromului de colon iritabil, reducand intensitatea si frecventa simptomelor.
–    Streptococcus thermophilus – este un streptococ „bun“, cu rol antioxidant, arata studiile realizate la centrele de cercetare in nutritie din Brazilia. De asemenea, studii reduse ca amploare au aratat ca S. thermophilus ar putea fi eficient in combaterea tumorilor canceroase de la nivelul colonului.

Dar prebioticele?

In timp ce probioticele se gasesc in intestine, prebioticele sunt substantele „bune“ care le stimuleaza dezvoltarea si inmultirea. Ele provin din alimente si sunt, de fapt, carbohidrati care nu se digera, cunoscuti sub numele de oligozaharide. Acestea se gasesc cu precadere in banane, sparanghel, usturoi, grau nedecorticat, rosii, anghinare, ceapa si cicoare. Atunci cand nivelul florei intestinale benefice este redus, specialistii recomanda suplimente cu prebiotice. Cele mai comune sunt fructooligozaharidele (FOS), inulina si galactooligozaharidele.

Care sunt mai eficiente?

Intr-un studiu realizat de oamenii de stiinta de la Universitatea din Reading, Marea Britanie, s-a observat ca prebioticele sunt mai eficiente in ceea ce priveste cresterea nivelului de bacterii „bune“ din sistemul digestiv comparativ cu probioticele. Grupul voluntarilor care au primit suplimente cu prebiotice a prezentat o crestere a numarului bacteriilor din intestine cu 133 de milioane. In grupul care a primit probiotice, cresterea a fost mult mai mica, de fapt nesemnificativa in ceea ce priveste influenta asupra starii de sanatate.

Motivele pentru care probioticele din iaurturi sau cele din prafuri nu sunt la fel de eficiente sunt:

•    in primul rand, numarul mic al bacteriilor din iaurturi. Un iaurt contine aproximativ un miliard de bacterii „bune“, dar in sistemul nostru digestiv traiesc peste o mie de miliarde. Asadar, iaurtul reprezinta „apa de ploaie“ pentru intestine, spune Jeremy Nicholson de la Colegiul Imperial din Londra.
•    este posibil ca probioticele din iaurturi sa nu fie cele de care avem nevoie.
•    multe tipuri de probiotice introduse prin intermediul alimentelor, cum sunt cele din iaurturi, nu supravietuiesc mediului acid din sistemul digestiv sau enzimelor de pe tractul digestiv.
•    probioticele sub forma de praf nu sunt vii, prin urmare nu au niciun efect asupra organismului.
•    multe iaurturi cu probiotice contin si zahar, care anuleaza efectul bacteriilor „bune“. In plus, zaharul din aceste alimente distruge si o parte din flora intestinala si favorizeaza raspandirea agentilor „rai“, cum este Candida.
•    formulele nerefrigerate de iaurt cu probiotice nu au niciun efect asupra starii de sanatate, bacteriile respective nefiind vii.

Retineti!

O sursa buna de probiotice sunt muraturile si, in special, varza murata, bogata in lactobacili.

ColonHelp, o doza buna de prebiotice

Semintele de in si psyllium, introduse in formula ColonHelp, sunt sursa foarte buna de prebiotice. Administrarea cu iaurt a fibrelor ColonHelp este inspirata, deoarece pe langa probioticele din iaurt ii oferim organismului si o doza buna de prebiotice.

13 thoughts on “Probioticele: 500 de specii de bacterii pentru sanatatea ta

    1. Fritzel

      Am un mare respect pnrteu dl. Prof. Mencinicopschi, pnrteu eforturile sale titanice de a se face ascultat, nu doar auzit si privit si inteles, nu doar vazut. Problema este a oamenilor de rand care vor sa traiasca doar clipa, fara sa se gandeasca la consecintele pe termen lung. Urla ca de ce nu sunt informati corect, dar cand cineva in sfarsit o face, schimba canalul si se uita la pitipoace nu citesc carti si reviste de sanatate deci cu ce sa faca comparatie? Pun o placa uzata: De ceva tot trebuie sa murim! Pai da, zilele ne sunt numarate de la D-zeu, dar avem alegerea sa le traim in mare suferinta sau intr-un mediu mai placut si mai sanatos. Toti gresim, experimentam si bine si rau de-alungul unei vieti, important e sa te opresti la un moment dat si sa fii atent la semne, inainte sa iei curba vietii in viteza si sa cazi direct in prapastie, tragand si pe altii dupa tine. De ce sunt asa lacomi oamenii politici si procesatorii? Nu au mai mult decat o viata, nu au doua guri si la randul lor vor suferi ce aceleasi cancere si vor ajunge cu toti banii din lume pe mana unor doctori insensibili si vanitosi ca si ei. Ce crima s-a facut cu industrializarea ce minunat era sa avem fiecare casuta noastra mica, cu gradina si pomi fructiferi, sa ne gospodarim natural asa cum faceau strabunicii nostri. Ei vorba d-lui Prof Mencinicopschi, scapa cine stie si mai ales cine schimba ce e de schimbat.

      Răspunde
  1. Diana

    Nici nu stiam ca exista si prebiotice si ca e bine sa le asociez cu probiotice. Nu prea am incredere in iaurturile din comert. Pe langa bacteriile astea bune mai au si o multime de conservanti. Nu mai stiu ce sa mai folosesc.

    Răspunde
  2. Margareta

    Imi plac lactatele si atunci cand aleg un produs citesc cu atentie eticheta sa vad ce fermenti are. Intotdeauna iau un iaurt imbogatit cu fermenti, stiu ca este benefic pentru digestia mea optima!

    Răspunde
  3. Olga

    Am vazut emisiunea pe care o sponsorizati Ajutor – Vreau sa slabesc! Mi se pare foarte interesanta si determinanta. Eu vreau sa folosesc ColonHelp cu SilhouetteHelp pentru ca nu prea am timp sa fac sport. Sper sa ma ajute pachetul.

    Răspunde
  4. Victoria

    Pai si daca Probiotic Forte contine si prebiotoce si probiotice, ce rost are sa mai iau si iaurt?! Il iau pe asta cu apa si gata! Nu are acelasi efect?

    Răspunde
    1. adminflora Autor articol

      Iaurtul ca aliment reprezinta un mediu ideal pentru dezvoltarea probioticelor, de aceea va recomandam sa consumati produsul dizolvat in iaurt. Daca nu aveti la indemana iaurt il puteti administra in apa, suc natural de fructe sau ceai.

      Răspunde
  5. Ancuta

    Foarte interesant articolul!Aud mereu in ultima vreme ca se vorbeste foarte mult despre beneficiile probioticelor si nu stiam prea multe despre ele.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s